استاد نداف تنها بازمانده هنرمندان نمدمال استهبان که از سن 10 سالگی و از اوان کودکی به نمد مالی روی آورده است، گفت: با وجود اینکه حدود 60 سال است این صنعت دستی را در واقع زنده نگه داشته ام اما متاسفانه پس از مرگ نسل قدیم دیگر کسی این صنعت را ادامه نمی دهد زیرا عدم توجه و حمایت از صنایع بومی و سنتی باعث از بین رفتن انگیزه جوانان برای یادگیری آن شده است

 سراج استهبان :دیگر نوای استاد نمدمال که با کوبیدن پشم حلاجی شده، نمد و زیراندازی می ساخت، به گوش نمی رسد و این هنر سالهاست که نفس های آخرش را می کشد و نبض آن با فعالیت تنها هنرمندش در استهبان می تپد.

برای تهیه گزارش نمدمالی، پرسان، پرسان به کارگاه تنها نمدمال شهرستان استهبان رسیدیم، اینجا هنوز بوی پشم حلاجی شده، آب و صابون و رنگ به مشام می رسد .

 

هنر یا صنعت نمد مالی از کهن ترین صنایع دستی و بومی استهبان است که تنها استاد نمدمال استهبان با 60 سابقه فعالیت به واسطه عدم حمایت و کم توجهی مدیران مرتبط رنج می برد.

 

استاد نداف تنها بازمانده هنرمندان نمدمال استهبان که از سن 10 سالگی و از اوان کودکی به  نمد مالی روی آورده است، گفت:   با وجود اینکه حدود 60 سال است این صنعت دستی را در واقع زنده نگه داشته ام اما متاسفانه پس از مرگ نسل قدیم دیگر کسی این صنعت را ادامه نمی دهد زیرا عدم توجه و حمایت از صنایع بومی و سنتی باعث از بین رفتن انگیزه جوانان برای یادگیری آن شده است.

نداف در ادامه در مورد تولید تخته نمد گفت: ابتدا پشم ها را بر طبق نقشه بر روی زمین پهن کرده و آب صابون روی آن می پاشند و بعد نمد مال برای درگیر شدن پشم ها به یکدیگر (پشم گرفتن) روی آن راه می رود و اغلب چند نفر نمد مال با پای برهنه و در کنار هم روی نمد کار می کنند

 

این نمد مال کهنه کار استهبانی ادامه داد:  سپس با دست های خود با نظم و ترتیب خاصی همراه با زمزمه آواز به صورت هماهنگ عمل نمد مالی را انجام می دهند . بعد نمد را دو روز در آفتاب پهن می کنند تا خشک شود وقابل استفاده گردد