جامعه ساکت مرده است

قرآن می فرماید :« وَلَکُم فِی القَصاصِ حَیاة » 1

اگر قاتل را به قصاص رساندید ، زنده اید.


در حدیث می خوانیم : کسی که در برابر خوبی ها و بدی ها بی تفاوت است ، مرده ای است که د رمیان زنده ها نفس می کشد.2

سکوت در برابر گناه نتیجه ای جز خسارت ندارد . بر اساس سورۀ عصر، حتی کسانی که اهل ایمان و عمل صالح اند ولی ساکت باشند و دیگران را به حق و صبر سفارش نکنند ، در خسارتند .

در قرآن می خوانیم : اگر گروهی از مردم جلو فتنه و فساد دیگران را نگیرند ، همۀ زمین به فساد کشیده می شود .3

در حدیث آمده است : اگر گناه مخفیانه انجام شود ، خطری برای همۀ مردم ندارد ؛ ولی اگر گناه آشکار انجام شود و مردم قدرت برخورد داشته باشند ،ولی ساکت بمانند ، خداوند همه را مورد قهر و عذاب خود قرار می دهد .4 چنانکه در قرآن می فرماید : از فتنه هایی که آتش آن همه را می سوزاند ، بترسید.5

براساس روایات : اگر مردم امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند ، اشرار برآنان مسلط خواهند شد و دعاها و ناله ها دیگر اثر نخواهد داشت .6

گاهی سکوت در برابر گناه ، نشانه رضایت است که در این صورت بر اساس آیات و روایات ، این گونه افراد شریک گناهکار حساب می شوند .

خداوند به یهودیان زمان پیامبر خطاب می کند که :«چرا شما انبیاء پیشین را کشتید ؟» در حالی که نیاکان آنان پیامبران را کشته بودند، ولی چون نسل آنها به کار پدران خود راضی بودند ، خداوند ، فرزندان را به کردار پدران مورد عتاب و انتقاد قرار می دهد .7

با اینکه قاتل حضرت علی (ع) یک نفر به نام ابن ملجم بود، ولی در شب نوزدهم ماه رمضان سفارش کرده اند که صد مرتبه بگویید : «اللهم العن قتله امرالمومنین » خدایا! قاتلان علی را لعنت کن ! زیرا بسیاری دیگر نیز به این کار راضی بودند.

سیمای افراد ساکت در قیامت

در حدیث می خوانیم  : پیامبر اکرم (ص) فرمود : « به خدایی که جانم در دست اوست ، از امت من گروهی از قبر برمی خیزند ؛ در حالی که در قیافه بوزینه و خوک هستند . این قیافه ها به خاطر آن است که آنان قدرت برنهی ازمنکر داشته ، ولی با گناهکاران سازش کردند».8

کسانی که سکوت را شکستند !

این سکیت از یاران امام رضا، امام جواد و امام هادی (ع) و در عین حال معلم فرزندان متوکل ، خلیفه عباسی بود .

روزی متوکل از او پرسید :« فرزندان من بهترند یا حسن و حسین ، دو فرزند علی بن ابیطالب »

او سکوت چندین ساله را شکست و گفت : « قنبر غلام علی از تو و فرزندانت بهتر است ، تا چه رسد به حسن و حسین ! »

متوکل که هرگزتوقع شنیدن چنین سخنی را نداشت ، به شدت عصبانی شد و دستور قتل او را صادر کرد  /2224224.9

منابع :

1.        سوره بقره ، آیه 179

2.       تهذیب الحکام ، ج6،ص 181

3.      سوره بقره ، آیه 251

4.      کنزالعمال، حدیث 5515

5.      سوره انفال، آیه 25

6.       نهج البلاغه ، نامه 47

7.      سوره آل عمران، آیه 183

8.      کنزالعمال، ج3، ص 83

9.       مستدرک سفینه البحار،ج5،ص